Mjuka, kaneldoftande äppelrutor.


Du behöver:
250 gram rumsvarmt smör
3,75 dl socker
3 ägg
5 dl fil
6,75 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 krm salt

Fyllning:
3 äpplen i små bitar
1, 5 dl socker + 4 msk kanel

Gör så:
Rör smör och socker fluffigt och tillsätt ett ägg i taget. Rör ner filet. Blanda sedan i bakpulver, salt, vanilj och mjöl till en jämn smet. Lägg hälften i smord ugnsplåt och smeta ut till ett lager. Strö hälften av kanelsockret över smeten och fördela ett lager av de finhackade äpplena. Smeta över resten av smeten och strö över resten av kanelsockret. Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i ca 45 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

Tips! Jag använde 4 dl filmjölk och 1 dl yoghurt eftersom vi inte hade fil hemma och gällande tiden så gräddade jag kakan i endast 35 minuter. Bäst är förmodligen att hålla koll på kakan och sedan provsticka med en tandpetare för att se hur fuktig den är!


Kakan smakade riktigt bra och doftade ljuvligt! En lagom mängd äpple enligt mig, men man kan ju såklart minska eller öka antalet äpplen i kakan beroende på hur förtjust man är i just äpplen.

Receptet hittade jag här.


Kommentarer
Postat av: Mitt skafferi

Mmmm, gott. Jag har letat efter ett nytt recept med äpplen och det här så ju jättegott ut :)

2012-09-08 @ 23:01:57
URL: http://mskafferi.blogg.se

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0