Mandelkubbar


Förra veckan bakade mamma dessa underbart goda mandelkubbar med hennes systers recept. För er som aldrig bakat kubbar förut, så är de mjuka kakor som ej behöver någon jästid och som fungerar utmärkt som ersättning för bullar på kalaset. Detta receptet är väldigt enkelt att följa och det blir ungefär 30 stycken.

Moster Anna-Märthas mandelkubbar

250 g margarin
2 ¼ dl mjölk
1 ägg
6 bittermandlar eller 1 krm bittermandelolja
13 dl mjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk hjorthornssalt

Smält margarinet och låt det svalna. Tillsätt mjölken, ägget och bittermandeln. Blanda mjölet, sockret, bakpulvret och hjorthornssaltet i en bunke. Rör ned vätskan i mjölblandningen, arbeta snabbt ihop degen som ska vara ganska lös. Tag upp degen på mjölat bakbord och dela i 2 delar. Rulla till ca 35 cm långa längder. Skär längderna i bitar, 2 cm tjocka. Doppa ena snittytan i pärlsocker. Lägg på smord plåt, inte för tätt. Grädda mitt i ugnen 225 grader i 12-15 min. Låt kubbarna kallna på galler utan bakduk och avnjut! Kubbarna är godast nybakade med lite god saft.

Tips! Kom ihåg att inte överdosera bittermandeln/oljan, för i stora mängder är bittermandel giftigt.


Kommentarer

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0