Rabarberkaka med kardemumma.


Du behöver:
4 dl rabarber
1 tsk kardemumma
2 tsk strösocker

Sockerkakssmet:
100 g smör eller margarin
2 dl strösocker
1 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk

Gör så här:
Skölj, skala och skär rabarbern i bitar, ca 1 cm breda. Blanda socker och kardemumma i en skål, lägg i rabarberbitarna och rör om. Gör sedan sockerkakssmeten (gärna med elvisp): Låt smör eller margarin bli rumsvarmt och rör sedan ihop det med strösockret. Tillsätt ägget och sedan bakpulver och vaniljsocker. Rör till en jämn smet. Tillsätt vetemjöl och mjölk och rör fortfarande till en jämn smet. Häll i rabarberbitarna och rör om (ej med elvisp). Bred nu ut smeten i en smord och bröad rund form, ca 22 cm i diameter, utan hål i mitten. Tryck ned rabarberbitarna om de sticker upp, så slipper de bli brända i ugnen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 i ca 35-40 min tills kakan fått fin färg och man ser att den släpper kanten. Låt svalna, klar att serveras!

Jag använde kokos istället för ströbröd när jag bröade formen och det blev supergott!

Om du inte tycker om kardemumma eller vill variera dig litegrann så kan du byta ut kardemumman till kanel.

Jag använde frysta rabarberbitar istället för färska och det fungerade helt utmärkt! Jag tinade rabarberna och hällde bort frysvattnet och lät de ligga en stund på ett papper så att de inte skulle vara allt för vattniga. Sedan blandade jag bitarna med kardemumman och sockret!

Receptet har jag hittat på recepten.se


Kommentarer

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0