Oscar II:s mandeltårta med smörkräm.


Du behöver:
Mandelbottnar:
150 g sötmandel
2 dl strösocker
5 st äggvitor

Smörkräm:
5 st äggulor
1 dl mjölk eller grädde
1 dl strösocker
175 g smör

Garnering:
50 g mandelspån

Gör så:
Mandelbottnar:
Rita upp cirklar med 24 cm i diameter på bakplåtspapper.
Mal mandeln i en kvarn. Knäck äggen och skilj gulor och vitor.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner sockret, rör om och fortsätt vispa till ett blankt och hårt skum, ca 3 minuter. Vänd ner den malda mandeln. Bred ut smeten jämnt, innanför dina uppritade cirklar på bakplåtspapper. Grädda en i taget i strax under mitten av ugnen i 175 grader i ca 22 minuter. Vänd omedelbart upp den färdiggräddade bottnen mot ett bakplåtspapper och dra bort bakplåtspappret från bottnen. Låt bottnarna svalna på galler.

Smörkräm:
Rör ihop äggulor, mjölk/grädde och socker i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Vispa kraftigt och låt smeten sjuda (ej koka) tills den tjocknat. Vispa kraftigt under tiden! När smeten tjocknat låt den svalna något. Tillsätt sedan det kalla smöret, lite i taget, och vispa ner till en jämn smet. Låt sedan smeten kallna och stelna i kylskåp. Bred ut hälften av smörkrämen på den understa bottnen och resten ovanpå.

Istället för att göra en rund tårta kan man göra en rektangulär, som dessutom går fortare att göra eftersom den kan gräddas på en plåt. Bred istället ut smeten på ett bakplåtspapper i ca 25 x 35 cm. Grädda ca 25 min. Dela sedan den stora mandelbotten på mitten i två delar som du sedan breder smörkrämen mellan och ovanpå.

Tips! Jag malde mandeln i en mortel istället för en mandelkvarn och det funkade utmärkt!



Receptet hittade jag här.


Kommentarer

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0