Nyttiga lördagstipsen.

Fick en frågan om jag kunde göra ett inlägg med lite tips på nyttiga godsaker som man kan sätta i sig på helgerna då sötsuget sätter in, så naturligtvis så gör jag det :) Knepigt, knepigt tycker jag det är att hitta något som är "gott nog" att konkurrera ut allt det mumsiga och onyttiga som man kan sätta i sig men här har jag samlat mina topp 4 favoriter:
Fruktsallad
Inget nyhet direkt och kan tyckas enklare att plocka fram godispåsen än att ställa sig och hacka och skiva frukt men när det väl är gjort så är det faktiskt grymt underskattat! I vår fruktsallad brukar bananer, vindruvor, äpple och mandarin samsas väl och en gång testade vi att tillsätta granatäpplekärnor och det blev också väldigt gott :D Lite mer syrlig fruktsallad blir det då! Men testa er fram och blanda i era favoritfrukter och för att underlätta förberedelserna; ställ er och gör det tillsammans! Men en kär familjemedlem eller vän på varje station så blir det klart på ett kick ;) Favorittillbehören till fruktsallad är vaniljglass och vaniljkesella som är den nyttigare varianten :)
Kesellabollar
För den som tycker om att fika och har den klassiska chokladbollen som favorit så är kesellabollar ett bra alternativ. De innehåller inget fett eller socker, endast vaniljkesella och lite andra ingredienser som inte direkt ligger på det onyttiga planet ;) kolla in receptet här, supersnabbt och gott till kaffet!
 
Müslitoppar
Känner du för att mumsa på en liten chokladbit men vill undvika tillsatser, konserveringsmedel och allt tjohej som finns så kan du göra egna müslitoppar :) för nyttigast möjliga välj en fiberrik müsli med så lite socker som möjligt och en mörk choklad, gärna ekologisk. Smält chokladen och blanda i valfri mängd müsli, klicka ut på bakplåtspapper och ställ in i frysen tills de stelnat.
Grönsaker med dipp
Något som vi har ätit ganska ofta hemma och verkligen är gott är att göra dipp och doppa grönsaker. Förslag på grönsaker som är goda och knapriga att ha till är morötter, gurka, blomkål, paprika och vindruvor. Själva dippen brukar vi köpa i dippåse och den ska egentligen blandas med 3 dl gräddfil, men vill du "nytta" till det lite så ersätt det med filmjölk, naturell yoghurt eller kesella/kvarg :)
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Tack för alla tips <3 nu blir det en god myshelg att se fram emot!

2012-10-10 @ 14:40:03

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0