Den enklaste kladdkakan.

Tänkte dela med mig av min familjs kladdkake-recept här hemma :) Min mamma har bakat det i evigheter och receptet har spridits ut i släkten efter att de har smakat ;) Den är superenkel, du rör ihop alla ingredienser direkt i bunken och vill du underlätta det även ytterligare; använd då flytande margarin istället för att smälta smör.
 
Rör-ihop kladdkaka
100 g smör (1 dl flytande margarin)
2 ägg
3 dl socker
1,5 tsk vanillinsocker
4 msk kakao
1/2 tsk salt
1,5 dl mjöl
Kokos
 
Smält smöret (om du inte använder flytande margarin) och rör sedan i ingredienserna eftersom. Smöra och bröa en form med kokos och häll i smeten i formen. Grädda i 20-25 minuter i 175 grader, ta ut vid önskad kladdighet.
 
Tips: Denna kladdkaka kan varieras i det oändliga, bara att tillsätta jordnötter eller slänga i hackad daim, bitar av choklad eller vad som helst! Jag använde flingsalt istället för vanligt salt denna gång för att få en liten annan twist på kakan och rörde i en hackad dubbeldaim i smeten.

Kommentarer
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Finns det något bättre än kladdkaka, snabbt och gott :D Vi brukar hacka ner lite Schweizernöt-choklad i vår!

Vad tyckte du om Hela Sverige Bakar nu då? :)

2012-09-22 @ 19:39:28
URL: http://fikamed.wordpress.com

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0