Äppelkaka med mandelmassa.


Den här kakan blev verkligen supergod! Mandelmassan ger en riktigt fin smak och eftersom jag valde att grovriva allt så är det härligt stora bitar av allt i! Mandelmassan kan naturligtvis uteslutas eller ersättas med mer äpple.
 
Äppelkaka med mandelmassa
2 ägg
2 dl socker
50 g smör
3,5 dl vetemjöl
1 krm kanel el kardemumma
1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2-3 äpplen
150 g mandelmassa
 
Vispa ägg och strösocker pösigt. Smält smöret och låt svalna lite, blanda sedan med mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma, rör sedan ner mjölblandningen i äggsmeten. Häll ner mjölkblandningen och rör till en slät, jämn smet. Skala äpplena, riv dem och rör ner i smeten. Riv även mandelmassan och rör ner. Häll smeten i smörad och bröad form, gärna en rund hålform och grädda i nedre delan av ugnen i 175 grader i 50 minuter.
 
Tips: Äpplena kan grovrivas, finrivas eller tärnas och mandelmassan kan smulas ner i smeten. Min kaka behövde 60 min och var fortfarande lite kladdig när jag tog ut den.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Yummie, jag ääälskar mandelmassa!

2012-09-10 @ 15:23:07
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0