Blåbärsmuffins med gräddfil

Idag blåser det storm ute och min lilla färd hem från pojkvännen var mer en kamp än en cykeltur. Dock är jag nu hemma och eftersom mina planer att spraymåla lite loppisfynd (stay tuned) gick i stöpet på grund av vädret så passade jag på att baka upp lite av de fina blåbären som jag plockat in i början av veckan. Det blev underbart blåslagna blåbärsmuffins med gräddfil, riktigt saftiga!
 
Blåbärsmuffins 16 st
Blanda 5 dl vetemjöl med 3 dl strösocker och 2 tsk bakpulver. Tillsätt 100 g smält margarin, 4 ägg och 2 dl gräddfil och rör till en jämn smet. Klicka ut smet i varje form, fyll ca 2/3. Lägg en msk blåbär i varje form och tryck ner dem i smeten och grädda 225 grader i 12 minuter.
Tips: Det blev ca 16 st muffins för mig när jag använde normalstora muffins/bullformar men räkna med antalet färre om du använder amerikanska (större) muffinsformar. Mina gräddades i 15 minuter för att få en gyllengul, spräcklig yta.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ok, här var ju receptet, haha! Detta måste provas. Kram S

Svar: Haha vad bra att du hittade hit då ;) jo jag tkr det blir godare med gräddfil, mycket saftigare och ännu godare! Kram
chokladbanan

2012-09-06 @ 18:22:10
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Postat av: Ramona

Heee...alla mina muffins säckar bara ihop :( tror jag håller mig till att baka mandelkubb!

2012-09-07 @ 22:43:10
URL: http://therambostyle.blogg.se

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0