En plockares guide till bären.


Tänkte ge del av några tips till er däreute som vågar er ut i skogarna för att fylla era bärhinkar! Vissa tips har jag fått av släktingar, vänner och en del har jag lärt mig den jobbiga vägen!
Här är de i alla fall:

- När man har plockat blåbär ser man oftast ut som en styckmördare om händerna, en vinröd färg som ibland vägrar lossna, även med tvål. Då kan du gnugga händerna med röda vinbär! Ta någon klase med bär, mosa mot händerna och gnugga, gnugga, gnugga. Det funkar faktiskt!

- När man ska plocka bär, blir man oftast lite för entusiastisk och tar med sig en 5-, eller 10-litershink att plocka i, som man sedan bara fyller en del av. Små hinkar är lättare att ta med sig och man kan ta flera stycken istället. Om man dessutom skulle ha lyckan att stöta på en till bärsort än den man tänkt plocka, så kan man lätt ta och fylla en annan hink!

- Om hallonskörden verkar vek och hallonen är små och dåliga första gången du far ut och plockar, trampa då ner en del av riset. Detta främjar tillväxten och nästa gång du besöker samma ställe, några dagar senare så kan det ha vuxit betydligt bättre!

- En del bär är jobbiga att plocka helt enkelt. De bästa hallonen är nästan alltid insnurrade bland brännässlor, buskar och även annat ris och blåbärsplockare får ofta ont i ryggen efter ett tags idogt plockande. Vill du ha fria händer att hålla bort ris med när du plockar hallon, så kan du göra som min morfar: Han hänger nämligen hinken i ett band runt halsen när han plockar bär! Gällande ryggsmärtor så är det alltid en idé att ta med sig en liten ihopfällbar campingpall att sitta på, annars kan man slå sig ner på en upp-och-ner vänd hink!

- Gällande rensning: Hallon, åkerbär och hjorton ska inte sköljas, varken före eller efter rensning eftersom bären oftast är för sköra. Då blir sylten, saften och bären helt enkelt vattniga. Jordgubbar ska sköljas före rensning, annars vattnas de ur, men blåbär ska sköljas efter rensning om man överhuvudtaget vill skölja blåbären. Ett annat tips är att efter du rensat och eventuellt sköljt bären, häll dem i en skål/hink som du täcker med plastfolie och låt den stå i kylen under natten. Då kommer de kryp som du missat under rensningen att krypa uppåt mot plastfolien och du kan lätt ta bort dem.

- Andra bra saker att ha med sig om man ska plocka bär är myggservetter och torgvantar. Myggservetten är liten och lätt att ha med sig i fickan, speciellt användbar då ohyran surrar runt huvudet. Jag själv har alltid med mig torgvantar, speciellt då jag plockar blåbär. Då kan man undvika bett, brännblåsor och liknande på händerna.

Ja, det var alla tips jag kom på just nu! Lämna gärna en kommentar angående egna tips eller synpunkter och så! Lycka till med bärplockningen!


Kommentarer

Namn:


(Kom ihåg mig?)

E-postadress: (Bara för mig)

URL/Bloggadress: (Så kan jag besöka dig♥)

-Text-:

Trackback
RSS 2.0